دانشمندان سلول‌های سرطانی را به ماهیچه تبدیل کردند

این روش احتمالا می‌تواند به درمان‌های جدید برای انواع سرطان منجر شود

با ویرایش ژن کریسپر، سلول‌های سرطانی به سلول‌های عادی ماهیچه تبدیل شدند‌ـ VAKOC LAB/COLD SPRING HARBOR LABORATORY

کیمیاگران افسانه‌های باستان سرب را به طلا تبدیل می‌کردند. به گزارش ساینس، اکنون، پژوهشگران دانشگاه هاروارد از آن‌ها پیشی گرفته‌اند و سلول‌های سرطانی مهلک را به ماهیچه سالم تبدیل کرده‌اند.

رابدومیوسارکوم، که آر‌ام‌اس (RMS)‌ نیز نامیده می‌شود، نوعی سرطان نادر کودکان است که در بافت ماهیچه شکل می‌گیرد. سلول‌های آر‌ام‌اس ابتدا از میوبلاست‌های عادی شروع می‌شوند‌ــ سلول‌های نامتمایز پیش‌سازی که سرانجام ماهیچه اسکلتی ایجاد می‌کنند. اما اگر فرایند تفکیک مختل شود، این میوبلاست‌ها هرگز به سلول‌های ماهیچه‌ای کامل و انعطاف‌پذیر تبدیل نمی‌شوند. در عوض، به‌صورت مهارناپذیری تکثیر می‌شوند و تومور ایجاد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران زیست‌شناسی مولکولی دانشگاه هاروارد می‌خواستند بدانند آیا می‌توانند این روند را معکوس کنند و سلول‌های سرطانی را به بافت معمولی تبدیل کنند. آن‌ها با استفاده از یک شیوه آزمایش ژنتیکی، پروتئینی موسوم به ان‌اف‌ـ‌وای (NF-Y) را شناسایی کردند که در زیست‌شناسی سلول‌های آر‌ام‌اس نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

به گزارش ساینس، پژوهشگران با استفاده از روش ویرایش ژن کریسپر، پروتئین ان‌اف‌‌-وای را غیرفعال کردند، و اتفاقی حیرت‌انگیز رخ داد: تکثیر سلول‌ها متوقف شد، ویژگی‌های سرطانی‌شان را از دست دادند، و فرایند تفکیک و تبدیل به سلول‌های ماهیچه عادی آغاز شد.

کریستوفر وادوک، دانشمند ارشد این پژوهش، می‌گوید «پژوهشی مانند این همان خاکی است که از آن داروهای جدید پدید می‌آید»، گرچه پیش از آغاز آزمایش بالینی، تحقیق بیشتری لازم است.

اگر تحقیق‌ها و آزمایش‌های بالینی خوب پیش بروند، این روش احتمالا می‌تواند به درمان‌های جدید برای انواع سرطان، مانند سایر گونه‌های سارکوم منجر شود که با مشکلات تفکیک سلولی مرتبطند.

بیشتر از بهداشت و درمان